W dzisiejszym społeczeństwie wszystko porusza się bardzo szybko i czasami nie mamy czasu na zastanowienie się, czy nasz styl życia i nawyki pomagają nam czuć się lepiej. W tym blogu staramy się dać Ci kilka wskazówek zdrowotnych, które pomogą Ci zastanowić się i poprawić swoje nawyki życiowe, zawsze dostosowując je do swoich gustów i preferencji. Faktem jest, że zachowanie zdrowia wykracza daleko poza brak choroby i ma wiele wspólnego z prostymi czynnościami, które są pod naszą kontrolą, takimi jak nawyki związane z jedzeniem, sportem, snem czy higieną.

Co rozumiemy przez zdrowie?

Być zdrowym to nie tylko być wolnym od chorób, ale także cieszyć się określoną jakością życia w wielu dziedzinach. W ten sposób WHO (Światowa Organizacja Zdrowia) definiuje zdrowie: „Zdrowie to stan pełnego dobrostanu fizycznego, psychicznego i społecznego, a nie tylko brak choroby lub niedomagania”.

Co rozumiemy przez zdrowie

Siła samoopieki

Jak mówi przysłowie i jak wyjaśniliśmy w artykule Poznaj medycynę profilaktyczną i spersonalizowaną XXI wieku, „lepiej zapobiegać niż leczyć”. W tym sensie każdy z nas ponosi ogromną odpowiedzialność w zachowaniu własnego zdrowia i zapobieganiu chorobom. Dlatego też pierwszym pojęciem, któremu się przyjrzymy, jest pojęcie samoopieki, które ma związek z aktywnym uczestnictwem w promocji naszego zdrowia. Zwracamy się ponownie do definicji WHO:

„(Samoopieka) to zdolność jednostek, rodzin i społeczności do promowania zdrowia, zapobiegania chorobom, utrzymywania zdrowia i radzenia sobie z chorobą i niepełnosprawnością przy wsparciu dostawcy usług zdrowotnych lub bez niego.”

W skrócie, samoopieka odnosi się do wszystkich tych nawyków i postaw, dzięki którym każdy z nas, każdego dnia, może zachować i poprawić swoje zdrowie.

Obserwuj swoją dietę

Widzieliśmy już to w artykułach takich jak „Korzystny wpływ zbilansowanej diety na zdrowie: „jesteśmy tym, co jemy”.

Prawidłowe odżywianie ma ogromny wpływ na jakość naszego życia: oznacza dostarczanie organizmowi wszystkich składników odżywczych potrzebnych do optymalnego funkcjonowania, a także pomaga nam utrzymać wagę, co zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób takich jak otyłość, a także zagrożeń z nią związanych, takich jak choroby układu krążenia, cukrzyca typu 2 czy wysoki poziom cholesterolu.

Zwróć uwagę na te proste nawyki, które pomogą Ci zdrowo się odżywiać:

  • Uczyń podstawą swojej diety różnorodne owoce, warzywa i pełne ziarna. Pamiętaj, że zaleca się spożywanie 5 porcji warzyw i owoców dziennie. Jest to możliwe dzięki innowacyjnym i prostym przepisom, które sprawiają, że zdrowe odżywianie jest smaczne i przyjemne. Jest to jedna z najbardziej podstawowych porad zdrowotnych, które powinieneś stosować w swoim codziennym życiu.
  • Zawsze jedz o tych samych porach. Wiemy, że w dzisiejszych czasach może to być trudne ze względu na tempo naszego życia, ale warto podjąć wysiłek, aby to osiągnąć.
  • Pominięcie posiłku często wywołuje efekt jo-jo, powodując, że przy kolejnym posiłku spożywasz znacznie więcej jedzenia niż to konieczne.
  • Jedz codziennie śniadanie: jest to związane z poprzednim punktem. Śniadanie daje organizmowi energię, której potrzebuje do porannej aktywności, a także pomaga zapobiegać przejadaniu się w ciągu dnia.
  • Unikaj podjadania między posiłkami, a jeśli już, to wybieraj zdrowe przekąski, takie jak niełuskane orzechy czy kawałek owocu, które nie tylko Cię nasycą, ale też dostarczą niezbędnych organizmowi składników odżywczych.
  • Ogranicz spożycie soli i cukru: obie substancje występują w nadmiarze w ultraprzetworzonej żywności, dlatego unikaj ich, gdyż znacznie zwiększają ryzyko chorób układu krążenia i metabolizmu.